Elbilsladdare

 

Ett vanligt vägguttag räcker inte

När du ska ladda din bil i villan flyttar du faktiskt hem din ”tankstation” till bostaden. Detta belastar fastighetens elnät och måste göras på ett säkert och kontrollerat sätt. Elsäkerhetsverket varnar för att ladda såväl elbil som laddhybrid i ett vanligt vägguttag. Dessa uttag är inte avsedda att tåla en sådan hög belastning, under så lång tid som det tar att ladda en bil. Den laddkabel med kontrollbox som oftast följer med bilen är avsedd för tillfällig laddning i nödsituation, i likhet med reservhjulet, och bör enbart användas under uppsikt. Eftersom laddningen mestadels kommer att ske under natten behöver du en godkänd laddbox som kan sköta laddning, övervakning och effektstyrning på ett tryggt sätt. 

Säker laddning med godkänd Laddbox

En laddbox garanterar dig en trygg och bekväm laddning, med en mjukvara som enkelt går att uppdatera med framtida teknik och funktioner. Vi installerar till största del Garo laddare som klarar det nordiska klimatets starka skiftningar vilket gör att den kan placeras såväl utomhus som inomhus. För dig som är noga med att laddboxen ska passa in finns det fyra olika färger på skalet att välja mellan.

En laddbox med ett Typ2-uttag är inte bara smart och person-/brandsäker, den passar dessutom i stort sett för alla eldrivna bilar. När du använder den kan heller ingen obehörig komma åt att avbryta laddningen eftersom kabeln automatiskt låses fast i både bilen och laddboxen när de är anslutna till varandra. Som tillbehör finns även möjlighet att blockera obehörig laddning genom att ansluta en RFID-läsare.

Vilken typ av bil ska du ladda

Idag finns det två typer av bilar som har behov av laddning: laddhybrider och rena elbilar. Vilken du väljer beror så klart på hur din körning ser ut och hur villig du är att förändra ditt beteende. Kanske kommer det till och med att finnas två olika typer av elbilar i ditt garage i framtiden?

Bilen styr Laddeffekten

För en laddhybrid räcker det normalt med en laddbox som använder 1-fas, medan en ren elbil oftast också kan utnyttja 3-fas, som ger tre gånger snabbare laddning. Det är alltid bilen som styr om den klarar att laddas med 1-eller 3-fas, inte laddaren. Själva uttaget ser likadant ut, oavsett om det har 1 eller 3 faser, och kan ladda båda typerna av bilar. Detta betyder att det tar lång tid att ladda en ren elbil avsedd för 3-fas i en 1-fas laddare, medan en laddhybrid avsedd för 1-fas alltid tar samma tid oavsett om den laddas i en 3-fas laddare.

Tänk framåt, tänk 3-fas och lastbalansering

Därför är det bra att tänka framåt när du väljer laddbox. Under laddboxens livstid kanske du hinner byta bil flera gånger. Även om du har en laddhybrid med 1-fasladdning idag kommer kanske nästa bil bli en ren elbil? Då är det ekonomiskt fördelaktigt att montera en kraftfullare 3-fas laddare redan från början.

Hur mycket billaddning klarar huset

Ja, den frågan är inte lätt att svara på utan att veta lite mera, t ex vad har ni för huvudsäkringar, vilket typ av värmesystem eller när ni brukar tvätta och laga mat. För att du ska slippa oroa dig för att huvudsäkringen kan lösa ut har vi förberett alla våra laddboxar för lastbalansering. Med hjälp av den kommer laddningseffekten kunna anpassa sig efter husets samtida förbrukning utan att överbelasta säkringen.

Lastbalansering skyddar huvudsäkringen

Energimätare för lastbalansering installeras oftast i fasadmätarskåpet av samma elektriker som sätter in din laddbox. Laddboxen kan därefter i realtid ”fråga” mätaren efter det exakta energiuttaget i bostaden och reglera laddningseffekten till bilen därefter, så att huvudsäkringen aldrig överbelastas.

Det enda vi som elinstallatören behöver veta för att installera en laddbox är storleken på husets huvudsäkring som står angivet på elavtalet eller fakturan från elnätsleverantören.

Så här fungerar lastbalanseringen

Du kommer hem från jobbet och kopplar bilen till laddboxen som börjar belasta husets elsystem. En stund senare börjar du laga middag och sätter på spisen. Eftersom kvällen börjar bli kall, drar även värmepumpen igång. Lastbalanseringen känner då direkt när elsystemet är på väg att få för mycket belastning och sänker laddningseffekten till bilen under tiden. När belastningen inne i huset avtar ökar laddningseffekten igen utan att huvudsäkringen löser ut. Detta sköter sig helt automatiskt.

Laddbox med eller utan nätverksuppkoppling ?

Det finns laddboxar med eller utan Wifi som båda fungerar lika bra för att ladda din bil. Men vill du som användare få tillgång till funktioner som ger statistik över laddningen per dag/månad/år eller begränsa laddströmmen, är det en tillgång. En internetuppkoppling via Wifi eller fast nätverkskabel gör det dessutom mycket enklare att uppdatera laddboxens mjukvara i takt med utvecklingen och kraven från nya bilmodeller.

Med Wifi–uppkoppling via mobilen eller datorn kan du enkelt:

  • Programmera in vilka tider på dygnet du vill ladda. Kanske ger ditt elavtal billigare el nattetid?
  • Läsa av hur mycket du laddat under en månad, och jämföra med tidigare månader.
  • Redovisa mätningen från laddning av tjänstebilen för din arbetsgivare.
  • Stänga av laddboxen när du inte själv använder den, för att hindra obehörig åtkomst.
  • Uppdatera din laddbox när det kommer ut ny mjukvara, utan att ta hjälp av elektriker. 

Konsultation vid installation

Ni är välkomna att kontakta oss för en gratis konsultation för att hjälpa er att välja rätt lösning för just dig och din fastighet. Vi jobbar mestadels med Easee, Garo, charge amps och Wallbox produkter för att du som kund ska få bästa möjliga upplevelse av din laddare.

50% avdrag för grön teknik

Från och med 1 januari 2021 ger Skatteverket avdrag för grön teknik, med 50 procent av kostnaden för arbete och material. Avdraget gäller privatpersoner, görs direkt på fakturan från installatören och fungerar likt rot och rut. För företag och bostadsrättsföreningar gäller andra regler. Där ansöker man om bidrag på naturvårdsverkets hemsida.